loading...
وب سایت دانش اموزان 304 تجربی
علی حکمی بازدید : 446 دوشنبه 17 آبان 1389 نظرات (0)
  

اگرچه درباره آمار شیوع ایدز در ایران، اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد، اما این دلیل نمی‌شود كه محققان ایرانی نسبت به پژوهش در حوزه ی این بیماری بی‌توجه باشند.

شنبه 14 بهمن 1385 هجری شمسی، در سومین روز از دهه مبارك فجر، تالار امام بیمارستان امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی تهران شاهد مراسم تجلیل از محققانی بود كه نام ایران را به فهرست كشورهای پیشرو در مطالعات مرتبط با درمان ایدز، اضافه كردند.

آیمود (IMOD)، نامی ‌است كه برای داروی ایرانی ضد ایدز انتخاب شده است که برای اولین بار در جهان کشف شده است و کاملا ایرانی است.

در این مراسم، كه با حضور دكتر كامران باقری لنكرانی، وزیر بهداشت و همتایان سابقش و جمعی دیگر از مسئولان نظام سلامت كشور برگزار شد، وزیر بهداشت، سخنان خود را با این جملات آغاز كرد: «ما اینجا می‌خواهیم در مورد بیماری حرف بزنیم که کابوس قرن نامیده می‌شود و تا کنون 25 میلیون نفر را به کام مرگ فرستاده است و هم‌ اکنون حدود 40 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند.»

دکتر لنکرانی با اشاره به این‌كه این دارو حاصل تلاش 6 ساله ی یک تیم پزشکی از متخصصان علوم پایه و بالینی و همکاری 15 مرکز در داخل کشور است، گفت: « در تحقیقات مربوطه معلوم شد، پس از یك دوره درمانی 90 روزه، حتی 2 سال پس از قطع دارو، اثرات تقویت سیستم ایمنی توسط دارو باقی می‌ماند و این در حالی است كه آیمود دارویی است كه اساس گیاهی داشته و بر خلاف تمام داروهای قبلی عوارض مهمی ‌ندارد.»

  


برنامه ی مبارزه با ایدز در ایران

لنکرانی با اشاره به اینکه ایران تنها کشور منطقه است که داروهای ایدز را رایگان در اختیار بیماران قرار می‌دهد، گفت: «مطالعات زیادی در دنیا در زمینه داروهای موثر بر بیماری ایدز انجام شده كه نتایج دلگرم ‌کننده‌ای نداشته است، اما داروی جدید تولید شده در کشور با تقویت سیستم ایمنی و افزایش تعداد سلول های CD4 (سلول های دفاعی) بدن بیمار را در مقابل عوارض عفونت تقویت کرده و باعث عمر طولانی تری برای بیمار می‌شود.»

وزیر بهداشت گفت: «با وجود اینکه این داروی جدید در حال ثبت در اروپاست، برخی از کشورها خواستار استفاده از این دارو شده‌اند؛ چرا که این دارو می‌تواند به‌عنوان داروی همراه، در کنار داروهای ضد‌ ویروس ایدز، تحول مهمی ‌در درمان بیماری ایدز به ویژه در مرحله ی علامت دار شدن بیماری ایجاد کند و سال های عمر طولانی‌تر و با کیفیت بالاتری را برای بیماران ایجاد كند.»

داروی ایرانی ایدز یا همان " آیمود" می تواند تعداد سلول‌های دفاعی بدن فرد مبتلا به ایدز را که موسوم به سلول‌های CD4 هستند و کمبود آنها در این بیماران، باعث ایجاد عوارض ایدز و مرگ و میر بیماران می‌شود، افزایش دهد، یعنی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در نتیجه قادر است بیمار را از مرحله‌ای که به دلیل نقص ایمنی به شدت بی دفاع است، بیرون آورده و از عوارض بیماری و مرگ و میر بیماران مبتلا به ایدز پیشگیری کند.


برتری بزرگ داروی آیمود

در ادامه این مراسم، دکتر رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، پشت تریبون قرار گرفت و به قول خودش «مواردی را که ضروری می‌دانست» متذکر شد.

دکتر دیناروند گفت: «استراتژی درمان بیماری ایدز در حال حاضر در دنیا روی استفاده از داروهای ضد ویروس متمرکز است و در سال‌های اخیر چندین گروه از این داروها در دنیا عرضه شده که معمولا این داروها با قیمت بسیار زیادی وارد بازار دارویی می‌شوند. این در حالی است كه اکثر بیماران مبتلا به ایدز در کشورهای جهان سومی‌زندگی می‌کنند که معمولا فقیر هستند.»

دکتر دیناروند در ادامه به درمان‌های ضد ویروسی و واکسن ایدز، به عنوان استراتژی‌های کنترل بیماری ایدز در جهان اشاره کرد و گفت: «علی رغم تلاش‌های زیاد، هنوز در مورد این استراتژی‌ها، موفقیت زیادی به دست نیامده است.»

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت به داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به ایدز به عنوان استراتژی سوم اشاره کرد و ادامه داد: « امروزه به دلیل سختی مبارزه ی مستقیم با ویروس، توجه شرکت‌های داروسازی به سمت داروهایی معطوف شده که بتوانند با تقویت سیستم ایمنی بدن، بیماری را کنترل کنند. هم اکنون چندین داروی تقویت کننده ی سیستم ایمنی بدن انسان، توسط شرکت‌های بزرگ چند ملیتی داروسازی جهان تحت بررسی و تحقیق هستند و اولین دارویی که در این گروه از داروها مطرح شد، ولی متاسفانه به دلیل عوارض جانبی زیاد و شدید کنار گذاشته شد، "اینترلوکین 2" بود.»

وی با بیان این‌كه نکته جالب در مورد داروی ایرانی ضد ایدز، استفاده از همین استراتژی جدید درمان ایدز در جهان است، گفت: «اگر دارویی وجود داشته باشد که سلول‌های دفاعی بدن فرد مبتلا به ایدز را که موسوم به سلول‌های CD4 هستند و کمبود آنها در این بیماران، باعث ایجاد عوارض ایدز و مرگ و میر بیماران می‌شود، افزایش دهد، می‌تواند بیمار را از مرحله‌ای که به دلیل نقص ایمنی به شدت بی دفاع است، بیرون آورده و از عوارض بیماری و مرگ و میر بیماران مبتلا به ایدز پیشگیری کند که این داروی جدید یا همان " آیمود" این قابلیت را دارد.»

داروی آیمود حاصل تلاش 6 ساله ی یک تیم پزشکی از متخصصان علوم پایه و بالینی و همکاری 15 مرکز در داخل کشورمان است که در تحقیقات مربوطه معلوم شد، پس از یك دوره درمانی 90 روزه، حتی 2 سال پس از قطع دارو، اثرات تقویت سیستم ایمنی توسط دارو باقی می‌ماند و این در حالی است كه آیمود دارویی است كه اساس گیاهی داشته و بر خلاف تمام داروهای قبلی عوارض مهمی ‌ندارد.


چگونه آیمود باعث افزایش تعداد سلول‌های CD4 می‌شود؟

آنچه در مورد این دارو حائز اهمیت است و همه مسئولان امر روی آن تاکید داشتند، توانمندی داروی آیمود در افزایش تعداد سلول‌های CD4 است.

اما اینکه چگونه آیمود باعث افزایش تعداد این سلول‌ها می‌شود، سئوالی است که در حاشیه ی مراسم، دکتر دیناروند در مورد آن توضیح داد:

«مطالعاتی در حال انجام است که علت این موضوع مشخص شود، ولی هنوز مکانیسم این اثر به طور کامل مشخص نشده است. پروژه ی مشترکی بین محققان ایرانی و سوئدی در حال انجام است و در طول 3-2 هفته ی اخیر به سرنخ‌هایی رسیده‌اند که اگر تایید شود، یک اتفاق بسیار ارزشمند خواهد بود. چون اگر مکانیسم اثر یک دارو مشخص نشود، معمولا دفاع از آن دارو سخت می‌شود.»


اساس گیاهی داروی آیمود

یکی دیگر از نکات مهم در مورد داروی ایرانی ایدز یا همان آیمود، اساس گیاهی آن است. دکتر دیناروند در این باره‌ گفت: «این دارو از سه گیاه و دو ماده ی شیمیایی که اثر آن‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده، ساخته شده است. هم چنین گیاهان به کار رفته در این دارو پیش از این هم در طب سنتی ایران و جهان کاربرد داشته، اما تاثیر جدید آن‌ها در این دارو برای نخستین بار شناخته شده است.»

داروی ایرانی ضد ایدز یا همان آیمود، اساس گیاهی دارد. این دارو از سه گیاه و دو ماده ی شیمیایی که اثر آن‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده، ساخته شده است.


تولید این دارو در ایران بر عهده کدام نهاد بوده و در کجا تولید شده است؟

دکتر دیناروند در این باره گفت: «این دارو با حمایت دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری و توسط شرکت پارس روس که محققان بسیاری در آن مشغول پژوهش هستند، عرضه شده و در 6-5 سال گذشته کارآزمایی‌های بالینی مختلف‌ چند مرکز دانشگاهی و بیمارستانی بر روی این دارو صورت گرفته است. همچنین پرونده این دارو مدت 3 سال است که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت بررسی بوده و 2 ماه پیش به تایید کمیسیون قانونی ساخت داروها در وزارت بهداشت رسیده است.»


هنوز امكان تولید انبوه را نداریم

دکتر دیناروند در پاسخ به این سئوال كه ما چقدر با تولید انبوه این دارو فاصله داریم، با اشاره به این که شرکت پارس روس یک شرکت تحقیقاتی بوده و فاقد امکانات لازم برای تولید انبوه این دارو است، گفت: «این شرکت در حال حاضر از امکانات مراکز دیگر مانند انستیتو پاستور ایران استفاده می‌کند و درباره تولید انبوه آن هم در نهایت خود شرکت پارس روس باید تصمیم گیری کند.»

منبع : همشهری

علی حکمی بازدید : 477 دوشنبه 17 آبان 1389 نظرات (1)
اوريون يك بيماري ويروسي مسري و خفيف است كه غدد پاروتيد (غدد بزاقي واقع در بين گوش و فك) را متورم و دردناك مي كند. گاهي نيز ديگر اعضا مانند: بيضه، تخمدان، پانكراس، پستان، مغز و پرده ي پوشاننده ي مغز را نيز درگير مي كند. اين بيماري در هر سني مي تواند بروز كند؛ ولي، شايع ترين سن بروز آن در كودكان 2-12 ساله است. حدود 10 درصد بزرگسالان مستعد ابتلا به اوريون هستند.

عامل بيماري:
 

ويروسي به نام پاراميگزو عامل اين بيماري است. ويروس مزبور در ناحيه ي بيني، حلق، دهان و غدد بزاقي شخص بيمار زندگي مي كند و از طريق عطسه و سرفه در هوا پخش مي گردد. اين ذرات سپس به وسيله ي افراد سالم استنشاق شده و منجر به بيماري مي شوند. ويروس تنفس شده، به سرعت در غدد بزاقي جايگير شده و شروع به تكثير مي كند. در پي رشد ويروس، غدد بزاقي نيز بزرگ مي شوند. ويروس همچنين وارد جريان خون شده و در سراسر بدن پخش مي شود. حضور ويروس در بزاق، بيني و گلوي شخص بيمار از شش روز پيش از بزرگ شدن غدد بزاقي آغاز مي شود و تا نه روز پس از آن ادامه مي يابد.

تشخيص بيماري:
 

در مواقع شيوع اوريون تشخيص بر اساس شرح حال، تماس با موارد مبتلا و دوره ي انكوباسيون است. امروزه در بيماران با پاروتيديت بيش از 2 روز، در موارد ناشناخته، تشخيص اختصاصي با تست هاي سرولوژيك و ويرولوژيك انجام مي شود. ويروس در ترشحات تنفسي فوقاني، CSF و يا ادرار در فاز حاد بيماري ديده مي شود. افزايش آشكار آنتي بادي IgG از تست هاي تشخيصي است؛ اما، ممكن است با ويروس پارالنفلوانزا تداخل داشته باشد.

علائم شايع بيماري:
 

* التهاب، تورم و درد غدد پاروتيد (اين غدد در لمس سفت بوده و دردشان با جويدن يا بلع تشديد مي شود).
* تورم و درد غدد بزاقي در يك يا هر دو طرف صورت
* جويدن و بلعيدن دردناك
* تب
* سر درد
* گلو درد
* ضعف و خستگي
* درد و تورم بيضه ها

درمان:
 

به علت عامل ويروسي بيماري، آنتي بيوتيك در درمان كارايي ندارد. مشابه ديگر بيماري هاي ويروسي، عفونت اوريون بايد دوره ي خود را بگذارند. بسياري از كودكان و بزرگسالان بعد از دو هفته بدون ايجاد عارضه اي بهبود مي يابند.

توصيه ها:
 

زمان استراحت بهترين درمان اوريون مي باشد. اما، شما مي توانيد روش هاي زير را براي كاهش درد و ناراحتي و جلوگيري از انتقال عفونت به ديگران استفاده كنيد.
* استراحت تا برطرف شدن تب
* قرنطينه كردن فرد بيمار
* مصرف استامينوفن يا NSAID هايي مانند بروفن براي كاهش علائم. بالغين همچنين مي توانند از آسپرين نيز استفاده كنند. اما، مصرف آسپرين در كودكان به علت احتمال بروز سندرم «راي» (يك بيماري نادر خطرناك و كشنده) ممنوع است.
* مصرف كمپرس سرد براي تخفيف درد غدد متورم
* پوشيدن حفاظ هاي ورزشي براي كاهش درد بيضه ها
* عدم مصرف غذاهاي ترش مانند، ميوه و آب ميوه هاي ترش كه توليد بزاق را تحريك مي كنند.
* مصرف فراوان مايعات
* فعاليت بدني كم
فرزند پسر مبتلا به اوريون را از نظر تب بالا، تورم و درد بيضه بررسي كنيد. فرزند دختر را از نظر درد شكمي به علت درگيري تخمدان ها يا التهاب لوزالمعده كنترل كنيد. در صورت وجود تب بسيار شديد به پزشك مراجعه كنيد.
منبع:ماهنامه ي تخصصي دنياي سلامت، شماره ي 51
علی حکمی بازدید : 473 شنبه 15 آبان 1389 نظرات (2)

از میان دانش اموزان هرکس بتواند به تمامی سوالات زیر پاسخ درست دهد به شخص برنده ۱ سی دی کامل اموزش وبلاگ نویسی و برنامه های مکمل ان اهدا می شود

مسابقه فقط مخصوص دانش اموزان سوم تجربی دبیرستان مدرس است

 جواب مسابقه را نظر خصوصی دهید.شماره گزینه  ها را پشت سر هم ارسال کنید

1- وقتي مخ آسيب ببيند احتمال اختلال در كدام عمل بيشتر است؟

1)ضربان قلب                                              2)انعكاس زرد پي زير زانو               

  3)هماهنگي كار عضلات                 4)بينائي

2-سرعت هدايت پيام عصبي در كدام نورون كمتر است؟

1)حسي               2)حركتي                 3)حسي و حركتي         4)رابط

3-در كدام نوع نورون هم دندريت و هم آكسون مي تواند غلاف ميلين داشته باشد؟

1)حسي                2)رابط                   3)كوتاه                         4)حركتي

4-انتقال دهنده عصبي طبق كدام پديده از انتهاي آكسون نورون پيش سيناپسي آزاد مي شود؟

1)انتقال فعال      2) اگزوسيتوز        3)انتشار تسهيل شده     4)انتشار ساده

5-اگر پمپ هاي سديم – پتاسيم يك نورون غير فعال شوندپس از مدتي چه اتفاقي براي نورون رخ خواهد داد؟

1)اختلاف  پتانسيل غشاء همواره 40+ باقي خواهد ماند.  

2) اختلاف  پتانسيل غشاء همواره 60- باقي خواهد ماند.

3)اختلاف  پتانسيل غشاء همواره 60+باقي خواهد ماند.    

4)اختلاف پتانسيل غشاء صفر خواهد شد.

6-بين كدام لايه هاي مننژ لايه هاي خوني وجود دارد؟

1)سخت شامه                                2)نرم شامه                            

3)عنكبوتيه                                     4)نرم شامه و عنكبوتيه

7-كداميك از بخشهاي زير اگر آسيب ببيند ارتباط تالاموس با قشر مخ دچار اختلال خواهد شد؟

1)نخاع               2)پل مغزي           3)جسم پينه اي            4) دستگاه ليمبيك

8-در سيناپس نورون با نورون كداميك امكان پذير نيست؟

1)آكسون با دندريت                     2)آكسون با آكسون         

3)آكسون با جسم سلولي              4)دندريت به دندريت

9-خارجي ترين جزء در يك باكتري معمولي كدام است؟

1)پيلي               2)غشاء سلولي    3)كپسول                        4)ديواره

10-همه موارد زير بجز ......................... از بافت عصبي تشكيل شده اند .

1)شبكيه          2) هيپوفيز پسين       3) تالاموس              4) پرده ي مننژ

11-به ترتيب انتقال پيام حركتي به ماهيچه توام و ماهيچه مژكي توسط كداميك صورت ميگيرد؟

1)پيكري – خودمختار                          2)پيكري – پيكري

3)خودمختار – پيكري                         4)خود مختار – خود مختار

12-انتقال دهنده عصبي كه نورون پس سيناپسي را تحريك ميكندبه كانالهاي دريچه دار .........

متصل شده  و باز شدن آن سبب ........... شدن پتانسيل غشاء مي شود.

1)سديم – مثبت                                    2)سديم – منفي                  

3)پتاسيم – مثبت                                  4)پتاسيم – منفي

13-در مسير انعكاس زرد پي زير زانو در مجموع چند سيناپس وجود دارد؟

1)3                  2)4                         3)5                       4)6

14-زردپي زير زانو نيروي حاصل از انقباض كدام ماهيچه را به كدام استخوان منتقل مي كند؟

1)ماهيچه دو سر – درشت ني                                                    

 2)ماهيچه دوسر – نازك ني

3)ماهيچه چهار سر – درشت ني                                                  

 4)ماهيچه چهار سر – نازك ني

15- از طناب نخاعي چند ريشه حركتي خارج مي شود؟

1)12               2)31                     3)62                       4)124

16- كداميك از اجزاء عصبي زير نمي تواند در ساختار يك سيناپس شركت نمايد؟

1)دندريت نورون حسي      ۲           )آكسون نورون رابط     

3)آكسون نورون حركتي               ۴)دندريت نورون حركتي

17-كدام فاقد گره عصبي است؟

1)زنبور 2)پلاناريا              3)ملخ                            4)هيدر

18-عصب حركتي ماهيچه بازو چه ساختاري دارد؟

1)مجموعه اي از دندريتها است.                 

2)مجموعه اي از آكسونها است.

3)شامل يك آكسون است.                                          

4)شامل يك دندريت است.

19-نورون رابط در بخش ................... نخاع قرار دارد و اين بخش در ....................

 نخاع قرار دارد.

1)خاكستري – وسط                            2)سفيد – وسط

3)خاكستري- قشري                4)خاكستري – مركزي

20- مغز انسان از خارج بلافاصله با کدام در تماس است؟

1)استخوان جمجمه                                2)سخت شامه                 

3)نرم شامه                                               4)عنکبوتيه

21-در مگس سرکه به جزءناحيه سر هر قطعه از بدن دارای................... گره عصبی در

 سطح ............. است.

1)يک – شکمی                                         2)يک جفت- شکمی                 

3)يک –پشتی                   ۴                          )يک جفت – پشتی

22- ماهيت سد خونی - مغزی کدام است؟

1)بافت پيوندی                                     2)سنگفرشی ساده                

3)سنگفرشی مرکب                               4)ديواره استخوانی

23-بطور معمول در سيستم عصبی کدام فرايند مقدم بر سايرين است؟

1)پردازش پيامهای عصبی                     2)صدور فرمان حرکتی

3)دريافت اثر محرک                             4)انتقال پيامهای حسی

24-اثر انکفالين بر انتقال پيام درد در سيستم عصبی چيست؟

1)تحريک شدت پيام                             2)انتخابی کردن عمل انتقال

3)توقف در عمل انتقال                          4)تسهيل در عمل انتقال

25-تعداد و اندازه نورونها نسبت به سلولهای پشتيبان بترتيب چگونه است؟

1)بيشتر- کمتر                                    2)بيشتر – بيشتر                     

3)کمتر – بيشتر                                 4)کمتر - کمتر   

 

 

اخرین مهلت مسابقه: ۲۵/۰۸/۱۳۸۹

 

منتظر مسابقات دروس دیگر باشید.راستی ۱۰ تست بالا از سوالات المپیاد مرحله اول است

درباره ما
Profile Pic
این کانون دانش اموزی با هدف اموزش و رفع اشکال درسی و ارتباط اینترنتی دانش اموزان مدرس با هم ایجاد شده.من<علی حکمی> از سال 1383 در زمینه وبلاگ و سایت هستم و تا به امروز توانسته ام افتخارات بزرگی از جمله کسب وبلاگ نویس انلاین از بلاگفا و برترین وبلاگ نویس پردیس بلاگ در سال 1389 را کسب کنم.امیدوارم بتوانم تجربه خود را به شما انتقال دهم همچنین دیگر مدیر این وبلاگ یعنی مهدی اسداللهی با 4 ساعت انلاین بودن در روز میتونه قدرت ما را بالاتر ببره.این وبلاگ رقیبان و دشمنانی هم داره که دارن یه جورایی ضد ما عمل می کنن با نظر دادن با نام بعضی معلم ها و ... هر گونه مشکلی داشتید من در خدمتم. منتظر انتقادات شما هستم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 29
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 32
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 83
  • بازدید ماه : 382
  • بازدید سال : 1,566
  • بازدید کلی : 34,366
  • کدهای اختصاصی